neděle 23. května 2010

Zkušenosti jiných.

Cyklistická sezóna se nám i přes nepřízeň počasí utěšeně rozjela a tak je na čase na další z elektrokolo zápisků. Tentokrát však netradičně nepůjde o můj text, ale o příspěvek Ondřeje Valouška, kterého jinak můžete vidět jako diskutéra pod mými články a kterému tímto děkuji.

Úvod

O koupi nebo přestavbě na elektrokolo jsem uvažoval už dlouho. A to v zásadě ze dvou důvodů:

Jsem tak trochu elektro-kutil a tyhle věci mě z profesního hlediska docela dost zajímaly. Omezení stávajících typů baterií, použití motoru, možnosti rekuperace atd.
Chtěl jsem vyzkoušet jaké to je být schopen si "pomoci" zejména při jízdě do kopce elektřinou. Do kopce jede člověk pomalu, zpotí se a pak je mu zima. Chtěl jsem tedy nějakým způsobem docílit toho aby člověk jel víceméně konstantní rychlostí (kopec nekopec).
Předesílám že snad nejsem žádný citlivka a běžně jezdím výlety 70km i delší a nečekám, že se na e-kole budu jen vozit.

Koupě

Nejdříve jsem uvažoval spíše o koupi úplně hotového kola, protože rám takového kola je už na tuto aplikaci připraven (uchycení baterie) ale nakonec jsem se rozhodl ke koupi kitu pro přestavbu a to z několika důvodů:

Specifikace drtivé většiny prodávaných e-kol je velmi vágní a omezuje se na pár základních faktů (slitina rámu, kapacita baterie, výkon motoru atp.) s tím, že když se člověk obrátí na výrobce (či spíše dovozce) s nějakým velmi konkrétním dotazem, tak mu neumí odpovědět.
Nevěděl jsem, jestli mi toto bude vyhovovat - u přestavby je vždy cesta zpět
Většina prodávaných kusů se omezuje na výkon motoru 250W což mi přijde poněkud málo. Také jsem měl zájem o nejlepší baterie typu LiFePo4.
Nakonec jsem koupil přestavbový set od www.ecotech.cz (motor 500W a LFP baterii 36V/8Ah) a to konkrétně proto, že nabízeli slušnou cenu a dobrý výkon. U motoru jsem upřednostňoval kroutící moment nad otáčkami (nechci z toho dělat motorku, ale pomoci do kopce). Navíc baterii prodávají i s nosičem takže odpadá zdlouhavé laborování s upevněním.

Stavba

Po tom, co mi celý balík dorazil, tak jsem se dal do zkoumání. Zjistil jsem nedostatky na obou - motoru i baterii. V motoru něco chrastilo a nešlo s ním vůbec točit. Motor jsem rozebral, vyndal jakousi hliníkovou šponu a zase smontoval. Po měření baterie jsem zase dospěl k závěru, že avizovaných 8Ah nemá ani náhodou. Ke chvále dovozce (ecotech) slouží, že se k celé záležitosti postavili čelem a baterii mi zdarma vyměnili.

Další problém vyvstal s výpletem motoru (dodává se bez výpletu) - jednak je určen do (poměrně nestandardního) ráfku s 36 děrami a dále klasické 2mm dráty se ukázaly jako příliš tenké pro výplet, bylo nutno užít 3mm drátů a pro 3mm dráty bylo nutno převrtat i ráfek. To se ukázalo jako neřešitelný problém u dvou cykloservisů co jsem navštívil. Nakonec jsem si kolo nechal vyplést od specialisty na motocyklová kola.

Zkušenosti z provozu

Tak po prvním provizorním propojení, nasednutí na kolo a zmáčknutím "plynu" jsem byl poměrně zklamán výkonem. Tak nějak jsem si představoval větší výkon. Nicméně poté, co jsem se vydal na delší projížďku jsem svůj názor změnil - je to dobrá věc.

Poznatky

Při jízdě do kopce je motor super věc, ale neznamená to, že se nezapotíte. Prostě dřete jak obvykle, akorát "jaksi" pod kopcem zapomenete podřadit. Předjedete každého cyklistu. Člověk se na mapě přestane ohlížet na vrstevnice.

Kolo je o poznání těžší a člověk by se při koupi rozhodně neměl orientovat jen na výkon motoru a kapacitu baterie. Jinak hrozí, že ztratí charakter jízdního kola a člověk pak bez motoru neujede ani metr. Pokud toto hledáte, pořiďte si raději elektrický skůtr.
Kvůli větší váze bych kolo rozhodně nedoporučil do terénu, ideální pro silnice a zpevněné cyklostezky
I elektromotor má svůj optimální chod - u mého je to 20-30km/h. Pokud s plným plynem jedu méně než 22km/h, nutí mě to příšlapem pomáhat. Motor i baterie to ocení.

Rekuperace

Na téma rekuperace jsem slyšel spoustu nesmyslů hlavně od prodejců e-kol typu "to se nevyplatí","ano umíme!" (ale jak to v praxi funguje už nevysvětlí - od noelbike.cz jsem dokonce slyšel takový nesmysl jako že "při jízdě z kopce/při šlapání se vám baterie automaticky dobíjí, ale vás to vůbec nebrzdí, motor se volně otáčí") nebo "rekuperace váží +2kg a +10.000kč takže si raději pořiďte větší baterii".

Můj názor je

Rekuperace je věcí elektroniky, takže váží nepatrně a nemůže stát tolik (řídící elektronika kola stojí zlomek v porovnání s ostatními komponentami kola). Protože nic neváží, tak i kdyby byl přínos +2% dojezdu, vyplatí se o ní uvažovat.
Rekuperace musí nutně kolo brzdit
Rekuperace je buď řiditelná nebo ne. Troufám si tvrdit, že velká většina e-kol (jako to moje) je vybavena neřiditelnou rekuperací. Ta je v podstatě vedlejší účinek ochranných diod koncových spínacích tranzistorů v řídící elektronice - pokud jedete moc rychle, tak se v motoru indukuje tak velké napětí, že přesáhne napětí baterie. V tomto případě se otevřou ochranné diody a pustí napětí do baterie - kolo se tím zpomalí a baterie lehce dobije. Toto se samozřejmě netýká motorů s mechanickou volnoběžkou.

Jak už jsem říkal, tak je moje e-kolo vybaveno (navzdory ujištění dodavatele že ne) neřiditelnou rekuperací. V praxi to pak vypadá tak, že max rychlost na motor se pohybuje okolo 32Km/h. Pokud jedu rychleji, motor mi nepomáhá. Pokud jedu rychleji než cca 42km/h, začíná kolo brzdit (a rekuperovat) a to tím víc čím víc tuto rychlost překročím.
V podstatě tuto vlastnost vítám (nemám potřebu jezdit jako blázen), ale vyvstávají další otázky:

Co se stane, pokud jedu příliš rychle (z kopce) ale baterie je plně nabitá, hrozí přebití baterie?
Pokud chci jet z kopce úplně volně, pak je logickým řešením baterii před sjezdem odpojit. Motor pak nemůže rekuperovat a tudíž ani nebrzdí - a napětí na motoru volně stoupá. Otázka je, jestli zvýšené napětí elektronika vydrží.

Jinak "opravdovou" řiditelnou rekuperaci (tj brzdnou sílu možno ovládat) disponuje dle mého názoru jen elektronika Bion-X, což je ovšem opravdu o nečem jiném - pak totiž elektronika musí fungovat v režimu řiditelného AC/DC step-up konvertoru. Nic nezvládnutelného, ale běžné to zkrátka ještě není.

Na závěr připojuji fotky mého "krasavce".

Ondra


3 komentáře:

  1. Mám ojednáno také od EKOTECHU motor 1000W a nevím kam mám dát kolo vyplést,když jsou stím takové problémy.Co tak nějaká rada????Díky moc. dav.smykal@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  2. Kolo jsem si nechal vyplest u pana Hanouska - http://www.aa.cz/velo. Mohu doporucit

    OdpovědětVymazat
  3. A kolko si p. Hanousek uctuje za vyplet? Nejak som sa na jeho webe nedopatral ceniku

    OdpovědětVymazat