pondělí 20. července 2009

Co je to elektrokolo část I

V kostce řečeno, elektrokolo je kolo vybavené elektrickým pomocným motorem. Slovo "pomocný" je ovšem potřeba brát doslovně. Primárním účelem motoru je pomáhat vám zdolávat kopce a rozjezdy bez nutnosti dřít se a řadit lehčí převody, nicméně výkony současných motorů a kapacity akumulátorů umožňují vézt se lehčím terénem zcela bez šlapání i pár desítek kilometrů rozumnou cestovní rychlostí.

Taková běžná pohodová jízda na motor potom vypadá tak, že máte zařazený pořád nejtěžší převod, na který dvěma-třemi příšlapy pomůžete (nikoliv nezbytně) motoru k rychlejšímu rozjezdu, do mírných kopců sem tam šlápnete, abyste udrželi rychlost a teprve do opravdu prudkých kopců podřazujete na lehčí převod a začínáte intenzivněji šlapat. Do cíle tedy nepřijíždíte uřícení a zpocení, ale jenom příjemně protažení, což dělá z elektrokola ideální dopravní prostředek na dojíždění do práce.

A jak daleko při takovém stylu jízdy dojedete? V případně mého kola je to minimálně 35km na laciný olověný 36V/12Ah akumulátor při průměrné rychlosti kolem 27km/h. To jde, ne? Samozřejmě tato hodnota se výrazně zvětší pokud budete víc šlapat a energii si šetřit na náročnější úseky o použití baterií s větší kapacitou nemluvě.

Co je ovšem skvělé je to, že přes tyto vlastnosti je elektrokolo, při zachování několika poměrně rozumných podmínek (viz níže), z hlediska legislativy pořád kolo se všemi výhodami co z toho plynou. Tedy není potřeba ho nikde registrovat, nepotřebujete řidičák, smíte jezdit po cyklostezkách a když si někde zkrátíte cestu přes chodník nebo jednosměrkou, tak vám hlavu taky nikdo neutrhne.

Tyto podmínky jsou následující:

1. Musí zůstat zachován charakter jízdního kola a nesmí se zasahovat do jeho nosných částí (tedy pokud si zbastlíte nějaký samohyb vybavený elektromotorem nebo navaříte motor ze sekačky na vaše kolo, nesmíte s tím na silnici).

2. Konstrukční rychlost nesmí přesáhnout 25km/h (týká se jízdy na motor, šlapat nebo jet z kopce můžete jak rychle chcete).

3. Špičkový výkon elektromotoru nesmí přesáhnout 1kW (současně používané bezkartáčové motory mají výkon 200 až 500W, takže i když jimi vybavíte zároveň přední i zadní kolo, jste pořád v normě a vyjedete každý kopec).

Samozřejmě kromě těchto podmínek je třeba dodržet i ostatní věci, týkající se běžných jízdních kol (hlavně pořádné osvětlení!). Pokračování příště.

Žádné komentáře:

Okomentovat