středa 8. července 2009

Pár slov úvodem

Myšlenkou založit si blog jsem se zabýval už léta, obvykle vždy, když jsem se zabýval něčím, co pro mě bylo aktuálně zajímavé a chtěl jsem se s průběhem a výsledky tohoto snažení podělit s dalšími lidmi, pro které by tyto informace mohly být přínosné. Nakonec jsem se k tomu ale buď nikdy nedokopal nebo to v lepším případě skončilo obsáhlejším příspěvkem v nějakém tématicky založeném diskusním fóru.

Nyní se to ale pokusím změnit. Největším impulsem bylo, když jsem se rozhodl přestavět si svoje kolo na elektrokolo a narazil na naprosté informační vzduchoprázdno. V podstatě jsem objevil pouze jeden dlouhatánský thread na serveru věnovaném úplně něčemu jinému a potom několik více či méně přínosných firemních prezentací, které jsou přes všechnu snahu autorů stále pouze kusé firemní prezentace. Proto jsem se rozhodl popsat svoje zkušenosti z přestavbou a provozem elektrokola do blogu a doplnit několika obsáhlejšími zápisky shrnujícími problematiku jako takovou a věci co s ní souvisí. To pro začátek dělá hezkých pár zápisků a doufám, že je stihnu napsat a publikovat v rozumném čase.

Kromě toho se tu čas od času budou objevovat i další témata, týkající se mých zájmů nebo i práce. Časem se tedy dočtete i něco o retrocomputingu (to jsou ti šílenci, co sbírají, provozují a případně i všelijak upravují historické počítače, zejména osmibity), nahrávání a zpracovávání hudby a zvuku v OS Linux, zajímavý embedded hardware a bastlení vůbec (často v kontextu s výše uvedenými tématy). To by pro začátek mohlo stačit, takže zůstaňte naladěni, příště si uděláme obecný úvod do elektrokol.

5 komentářů:

  1. Pěkný článek, bravo!
    Pár dotazů:
    1. Jak je to s balancéry pro dobíjení? Je to věc automatická při koupi kitu či celého kola?
    2. Zajímal by mě seriózní názor na tu rekuperaci - nemá to smysl ani v dosti kopcovatém terénu? Pokud ne, v čem je problém? Účinnost motoru při chodu jako alternátor?
    3. Při koupi kitu mi přijde nevýhoda taka baterie na nosiči (tedy vysoko - posouvá težiště).
    Dík moc!
    Ondra

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkný článek, já mám taky kit od Ecotech.cz, ale kupoval jsem ho již v únoru a tehdy prodávaly 500 W. motory a 15 A LiFePo4. Jsem naprosto nadšený a tuto baterii se mi během jednoho dne nepodařilo vybít. Při ujetí cca 50 km a převýšení 950m pořád táhne. Je pravda, že se snažím intenzívně šlapat a na rovině motor nepoužívám. Objednal jsem si z Číny motor 750W a vyzkoušel. Rozdíl se mi zdá docela malý oproti 500 W motoru. Zdravím Leny

    p.s mám na prodej LiFePo4 baterii 20 Ah včetně balancéru asi 10x nabitá, váha 9 kg cena 4900,- Kč leny@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  3. Leny: To jsou ty akumulátory od auto88 nebo nějaký dovoz? Škoda, že ta možnost nebyla hned na začátku, to bych to koupil hned. Teď do konce sezóny už dožiju s olovem a příští rok se uvidí. Ale spíš bych se přikláněl k něčemu lehčímu, tak kolem 5Kg.

    OdpovědětVymazat
  4. Ctirade, dobrá práce! Sice mě to trochu táhne ke kitu od cyclone-tw.com ale tvoje informace jsou tak užitečné, že nevím,nevím. A mám ještě v motorech trochu zmatek. Píšeš, že kromě tebou zvoleného motoru se používají(používaly) ještě komutátorové ale co další střídavé (myslím, že modeláři jedou na střídavé..)? Nevíš o nějakém porovnání se všemi výhodami i zápory (váha,odběry,účinnosti,rozsah otáček,možnost rekuperace,odpor při šlapání, nároky na řídící jednotku, provedení (HUB/na řetěz), planetovka, ceny atd.? Pavel

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj. Modeláři pokud vím používají zrovna tak komutátorové a BLDC motory. Akorát často se BLDC označuje jako střídavý motor, což ale vlastně v principu je. Akorát namísto nějaké stabilní třífázové sítě je napájený elektornickou řídící jednotkou, která proud do příslušných fází spíná podle aktuálního natočení a požádovaných otáček či momentu.

    Co se týče porovnání. Komutátorové motory mají jedinou výhodu a to jedoduché řízení. Ale samostatně v provedení HUB pro kola jsem je vlastně ani prodávat neviděl a ani bych se s nimi nezabýval. Popravdě v dnešní době se nemá smysl zabývat tím, jestli je v řídící jednotce o pár tranzisotrů a jeden brouk víc nebo míň, obzlvášť když to sekají v Číně za drobný. BLDC mají každopádně nejlepší účinnost a nic lepšího už asi nikdo nevymyslí.

    HUB motory s převodovkou můžou bejt zajímavé pro nějaký extrémní horský terén, ale zase buď mají volnoběžku a pak se nedají použít k rekuperaci a nebo jí nemají a pak zase hrozně brzdí při bezmotorové jízdě. Poud vládneš angličtinou a máš čas se prokousávat hromadou informací, tak doporučuju pročíst fórum http://www.endless-sphere.com/forums/ Tam se tohle všechno řešilo a řeší.

    OdpovědětVymazat